A Journey Towards Better

Travel Photography

Rejsefotografering er en god mulighed for at udforske forskellige fotografiske discipliner, herunder portrætter, landskabsbilleder, dyreliv, stilleben og event fotografering. Rejsefotografering indebærer dokumentation af et områdes natur, landskab, mennesker, kultur og historie m.v. En interesse for fotografering giver dig desuden mulighed for at nyde flere detaljer under din rejse.

At rejse er for mig et spørgsmål om at se lande og forstå deres kultur. Det inspirerer mig til at fastholde en kreativ og positiv holdning til livet. Jeg har nydt at møde menneskerne og se dyrene i Tanzania, opleve sameksistensen mellem ny og gammel kultur i Japan, erfare australiernes åbenhed, vandre i de historiske byer i Europa, se mangfoldigheden i USA og fare vild i Chiles store vidder.

Fotografierne til denne bog er taget mellem december 2004 og oktober 2009. Der er tale om et personligt projekt, som dokumenterer mine rejseoplevelser og min vej til bedre rejsefotografering - Der er altså ikke tale om en systematisk dokumentation af de seks verdensdele. Med dette projekt ønsker jeg at dele mine billeder samt den erfaring, som jeg har samlet i tidens løb.

Tak for din interesse i projektet og god fornøjelse med din egen rejsefotografering.

Jan Trzaskowski




Forord, indholdsfortegnelse og register



Mano de Desierto, Atacama Desert, Chile. - Hadzabe tribe, Tanzania.

Hadzabe stammen, Tanzania. Drengen er medlem af denne nomade-stamme, som består af under 2.000 medlemmer. Som et led i "kulturturisme" kan man komme på jagt med stammen. Under denne jagt skød han den "bush-baby", som kan ses i bæltet.

Dette billede er nok min favorit. Billedet indeholder en del historier fra en for os fjern kultur. Billedet bliver stærkt i kombinationen af den seriøse fremtoning, jagtredskaberne og byttet. Jeg har også billeder, hvor denne charmerende dreng er ved at flække af grin.

Mano de Desierto ("ørkenens hånd") findes i Atacama ørkenen i det nordlige Chile. Skulpturen er lavet i fiberglas af den chilenske kunstner Mario Irrizábal. Efter at have kørt i lang tid (fra Santiago) i et meget ensformige omgivelser dukker denne hånd op når man kører igennem ørkenen ad den pan-amerikanske motorvej.

Billedet er interessant fordi det umiddelbart får beskuren til at undre tænke sig over kontrasten mellem de meget øde landskab og det meget menneskelige. Hånden er placeret i det gyldne snit (venstre, lodrette linje) og leder beskurerens ind i ørkenen i den retning, som håndfladen peger. Grafittien på skulpturen giver en ekstra dimension i billedet.

 

Yellowstone Natl. Park, USA.
 

Yellowstone National Park er USA's første national park (1872). I parken findes fantastisk natur og dyreliv. Mest imponerende er nok bjørnene og bisonerne. Billedet er taget i starten af maj, og der kan ses et par bisonokser i forgrunden. Dette smukke solnedgangsscenarie kom jeg forbi på vej hjem efter at have fotograferet bjørne.

Der er tale om et klassisk landskabsbillede, hvor de forskellige lag, herunder særligt den rødlige række af buske, giver dybde i billedet. Solnedgangslyset giver nogle gode farver, og det mørke lys i højre side fortæller, at der kun er få minutter til, at solen forsvinder. De græssende bisonokserne er en lille detalje, som man ikke nødvendigvis ser med det samme.



Hjelmsö, Örkelljunga, Sweden


page

Hjelmsö ligger i Örkelljunga i Sverige. Der er et rostadion på søen, hvor jeg kommer hvert år med min roklub. Sverige har en imponerende natur, som er let tilgængelig. Billedet er taget ved 5-6-tiden om morgenen inden en kajaktur på søen.

Et klassisk landskabsbillede, hvor broen i forgrunden skaber dybde. De spejlende skyer fører beskureren fra venstre og ind mod billedets midte. Forest i billedets venstre side kan man se nogle ringe i de flade vand - det giver også ekstra dybde og en historie om, hvad der mon er faldet i vandet.



Harajuku Station, Tokyo, Japan.


page

Harajuku Stationen Shibuya-bydelen i Tokyo er der, hvor de unge hænger ud. Det er et spændende sted at møde japanske subkulturer. Pigen på billedet var en tilfældig forbipasserende, som fattede interesse for mit kamera. Masken bæres ikke pga. forurening men som beskyttelse mod pollen. Maskerne bæres også, hvis man er syg, så man ikke smitter andre.

Billedet er et klassisk portræt. Fokus er på øjnene, som er placeret i det gyldne snit (øverste vandrette linje). Billedet er tage med et 300mm/2.8 objektiv (blænde 10) placeret på monopod. Der var meget lys, hvilket også kan ses på skyggen på pigens hals. Dette kunne blødes op med en reflektor.



Australian Zoo, Queensland, Australia.


page

Koala i Australian Zoo, som findes i Queensland, Australia (nord for Brisbane). En flot zoo, som blev etableret af Steve Irwins forældre. Her kan man især kan komme tæt på den australske krokodille og koalabjørn.

Billedet er et meget tæt-beskåret, closeup, som viser et uimodståeligt sødt dyr uden at skjule koalaen dovne natur. Fokus er på øjet, og den skrående stamme birdrager til en god balance i billedet. Der var ikke meget lys. Billedet er taget med et 300mm/2.8 objektiv med 25mm extension tube for tættere fokusering. ISO'en var sat til 1600 og blænden til 3,2. Med en lukkertid på 1/100 måtte der en serie af billeder til for at undgå rystelser.



page


page

Register: På disse sider i bogen kan du få de eksakte kameraindstillinger for de forskellige billeder.



New York City, USA
 

New York City i USA er nok den mest fotogene by i verden. Billedet er taget i Union Square i forbindelse med en hinduistisk festlighed. Fotografiet bringer automatisk tankerne på Indien, men er også et udtryk for den kulturforskellighed, der trives i New York.

Fotografiet er et klassisk portræt, der viser lidt af omgivelserne. Personen er placeret i højre side af billedet, så der er luft i den retning, som kroppen peger.